Attēls iegūts no canva.com

Aktīvā klausīšanās – lielisks palīgs personīgā zīmola veidošanā un sevis prezentācijā

Aktīvā klausīšanās ir veids, kā iemācīties būt klātesošam sarunā. Komunikācijā aktīva klausīšanās ietver vēstījuma izpratni ne tikai no vārdiem, bet arī no neverbālās komunikācijas un nodoma. Apgūstot spēju ieklausīties, komunikācijā atbrīvo radošo enerģiju un uzlabo sadarbības prasmes, veidojot pamatu jēgpilnām attiecībām.

Ja sarunu biedri jutīsies nesadzirdēti, tas var atturēt viņus no dalīšanās ar vērtīgu informāciju vai novest pie svarīgu atziņu noklusēšanas, neļaujot Tev pilnībā redzēt reālo situāciju. Aktīva klausīšanās sniedz dabisko plūsmu no iekšpuses uz ārpusi, radot saikni caur uzticēšanos.

Mūsu kognitīvie aizspriedumi (biases) veido personīgos filtrus – domas un uzskatus, kas var kavēt saziņu. Lielāko daļu laika mēs vienkārši dzirdam otru personu, piemērojam informāciju savam kontekstam un domājam, ko teikt tālāk, pat pirms otrs ir beidzis runāt.

Kognitīvā subjektivitāte kavē mūsu spēju klausīties to, ko otra persona saka vai plāno teikt. Mēs piekopjam selektīvu klausīšanos pārliecībā, ka jau zinām pietiekami daudz un izvēlamies atcerēties tikai to informāciju, kas mums ir aktuāla.

Tā nav aktīva klausīšanās!

Kā Stīvens R. Kovijs raksta savā grāmatā The 7 Habits of Highly Effective People:
"Lielākā daļa cilvēku neklausās ar nolūku saprast; viņi klausās ar nolūku atbildēt."

 

Ieteikumi, lai uzlabotu savas aktīvās klausīšanās prasmes:

Klausies, lai saprastu, nevis lai atbildētu!

  • Aktīvi un mērķtiecīgi klausīties, lai saprastu. Tas pieprasa sava veida smadzeņu piepūli, lai uztvertu informāciju un saglabātu to. Izproti teikto pilnībā, nevis tikai to, kas attiecas uz Tevi!

Uzdod papildinošus jautājumus!

  • Iegūsti vairāk informācijas, analizējot situāciju un uzdodot atbilstošus jautājumus! Turpini diskusiju par sarunu biedra izvirzīto ideju vai problēmu!

Trenē prātu, nenovērsies!

  • Kontrolē un disciplinē savu prātu, neļaujot citām domām to novirzīt! Aktīvi pievērs uzmanību sarunai, ja Tavas domas aizklīst kaut kur citur.

Nepārtrauc sarunu biedru!

  • Atļauj sarunu biedram pabeigt sakāmo pirms Tu atbildi! Cik vien vari, izvairies no otra pārtraukšanas. Velti laiku informācijas apstrādei, un pēc tam formulē vērīgu atbildi.

Ievēro klusumu!

  • Piebremzē sevi un atļauj sarunu biedram paskaidrot un izstāstīt savas domas vai ideju! Ievēro klusumu un pamani, kā tas ietekmē otru cilvēku, un iegūsti vērtīgu informāciju, nemaz nejautājot!

Nevērtē saruna biedra teikto!

  • Ņem vērā savus personīgos filtrus un aizspriedumus un neļauj tiem ietekmēt dzirdētā vērtīgumu! Pieņem un atzīsti, ka subjektivitāte var ietekmēt to, kā mēs apstrādājam informāciju.

Ņem vērā neverbālo komunikāciju (ķermeņa valodu)!

  • Mācies lasīt starp rindiņām jeb uztvert nepateikto! Pievērs uzmanību ne tikai vārdiem, bet arī neverbālajai komunikācijai – ķermeņa valodai un balss tonim (sajūsma, neapmierinātība, emocionalitāte), lai labāk uztvertu informāciju.

Praktizējot aktīvu klausīšanos, Tu uzlabo savas komunikācijas un sevis prezentēšanas prasmes. Tas palīdzēs Tev izveidot jēgpilnas attiecības ar citiem un radīt pozitīvu iespaidu par sevi tīklojoties (networking) un veidot spēcīgu personīgo zīmolu.